Samen werken we aan een centrumzijde van het station
In 2020 zijn we (gemeente Nijmegen) samen met het Rijk, NS, Provincie Gelderland en ProRail begonnen met plannen om de centrumzijde van station Nijmegen te verbeteren. Ons doel: een modern en overzichtelijk knooppunt voor het openbaar vervoer.
Na 2020 hebben we onderzocht wat haalbaar is. Dat deden we samen met onze partners, maar ook met veel inwoners, ondernemers en organisaties uit de stad.
Wat is er onderzocht in de verkenningsfase?
Uit de verkenningsfase kwamen verbeteringen op de onderstaande onderdelen. Deze zijn opgenomen in het voorkeursalternatief.
Hoe werkt het voorkeursalternatief?
De gezamenlijke partijen werken eraan de benodigde besluiten over het voorkeursalternatief de komende periode rond te krijgen, zodat dit najaar de samenwerkingsovereenkomst officieel getekend kan worden. Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met dit alternatief. De volgende stap is dat het wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst gaat het project van de verkenningsfase naar de planfase. Dit betekent dat de partijen dan aan de slag gaan met de verdere uitwerking voor de centrumzijde.
Wat staat er in het voorkeursalternatief?
Nieuwe fietsenstalling
Het is belangrijk dat het station goed bereikbaar is voor fietsers. Daarom komt er een nieuwe fietsenstalling voor 7.000 fietsen die goed aansluit op de snelfietsroute. Hierdoor kan de fietsenstalling bij het taxiplein van het station plaatsmaken voor 3 busperrons.
Uitbreiding busstation
Deze 3 nieuwe busperrons zorgen ervoor dat er veel minder bussen voor het station langs hoeven te rijden. Omdat er steeds meer reizigers van het station gebruikmaken, wordt het busstation groter gemaakt.
- De overdekte wachtruimte wordt vergroot
- De looproute naar het busstation wordt verbeterd
- Bestaande perrons worden vergroot
- De huidige busperrons worden vervangen door busperrons met een wachtruimte.
Openbare ruimte en Stationsplein
We verbeteren de routes voor voetgangers en fietsers. Op het stationsplein komt zoveel mogelijk groen voor een fijne aankomst en overstap. De looproutes via Van Schaeck Mathonsingel en Burgemeester Hustinxstraat naar het centrum worden logischer en overzichtelijker gemaakt. Er blijft een doorgaande noord-zuid fietsroute voor het station langs lopen. Bovenop de ondergrondse fietsenstalling maken we ruimte voor groen. Zo wordt het plein groener, mooier en fijner om te verblijven. Ook helpt dit tegen hitte op warme dagen.
Stationshal
Door de jaren heen is het station steeds aangepast. Dat was nodig, omdat er steeds meer reizigers kwamen. Helaas zijn die aanpassingen niet altijd goed uitgevoerd. Een deel van de originele bouwkwaliteit is daardoor verloren gegaan. Bij het ontwerp van de nieuwe stationshal willen we die historische kwaliteit op een mooie en passende manier terugbrengen. De hal wordt opnieuw ingericht. Ook sluiten we de hal straks aan op de nieuwe reizigerstunnel. De bouw van de tunnel start binnenkort.