Direct naar
- NimWest
- Duet
- P+R Vissers
- Fietsstraat Koninginnelaan – Nieuwe Nonnendaalseweg
- Vijfknoop
NimWest
De locatie van het voormalige UWV-gebouw vlakbij de nieuwe Westentree is door de ligging bij het station geschikt voor een intensief programma met een mix aan functies op het gebied van wonen en werken. Er komen ongeveer 450 huurwoningen in een mix van studentenwoningen, middel dure huur, sociale huur en vrije sector, waarvan ± 65% in het betaalbare segment. Door de uitstekende bereikbaarheid per OV en de ligging bij de binnenstad, is de locatie geschikt voor vestiging van een studentenhotel. Naast het hotel zorgen horeca, een paar kleine winkeltjes en atelierwoningen aan de straatkant aan de Tunnelweg voor levendigheid.
De hoogte van de toren waarin hotel en woningen komen, wordt 71 meter hoog. De bouwhoogte richting Fresiastraat en Koninginnelaan loopt af. Bij de ontwikkeling wordt extra aandacht geschonken aan de aansluiting op de openbare ruimte en de omgeving. Er komt een groene binnentuin en deels groen op de daken en gevels. De openbare ruimte rondom het gebouwen richting de aangrenzende nieuwe Westentree is in de eerste plaats gericht op de voetganger.
Het bestemmingsplan is onherroepelijk vastgesteld en de omgevingsvergunning is verleend. De sanering en sloop van het voormalig UWV-gebouw zijn inmiddels uitgevoerd. Ook is onderzoek gedaan naar archeologie. Er loopt nu een aanbesteding vanuit projectontwikkelaar NEOO voor het vinden van een aannemer die het nieuwe gebouw gaat bouwen. Binnenkort wordt bekend gemaakt wie de aannemer wordt.
Het terrein blijft in de hekken staan. Zodra een aannemer gevonden is, wordt het ingericht als werkgebied/bouwplaats. Planning is dat in het eerste kwartaal van 2025 gestart kan worden met bouw.
NEOO, gemeente Nijmegen.
Duet
Op de locatie van parkeerterrein Oude Stad bij de Hezelpoort komt een bijzondere woontoren in het groen. Ontwikkelaar VanWonen gaat deze woontoren realiseren in samenwerking met woningbouwcorporaties Portaal en ssh&. In totaal komen er 383 appartementen, waarvan 211 in het betaalbare segment. Daarbij komt een parkeergarage voor de stad met 573 auto- en 300 fietsparkeerplaatsen. Het complex krijgt de naam Duet, verwijzend naar de twee torens.
Er wordt een nieuwe stadswijk de hoogte in gebouwd met een rijke diversiteit aan buurten boven elkaar. Door de kleine voetprint van het gebouw kan veel ruimte worden teruggeven aan de stad in de vorm van een nieuw plein voor het gebouw, een park op het dak en een brede Groene Corridor. Het gebouw wordt 120 meter hoog en wordt deels circulair met hout en andere herbruikbare materialen gebouwd.
Duet wordt door gebiedsontwikkelaar VanWonen in samenwerking met de betrokken architecten Powerhouse Company, Landscape Architects en de Architekten Cie. uitgewerkt tot een definitief ontwerp dat de basis is voor de omgevingsvergunning. Naar verwachting kan de bouw in 2025 starten. De bouwtijd duurt ongeveer drie jaar.
In 2024 is er archeologisch onderzoek gehouden als voorbereiding op de sanering. Daarna wordt het terrein klaargemaakt voor de bouw. We onderzoeken mogelijke oplossingen voor het wegvallen van parkeerplaats Oude Stad.
Er komen nog informatiebijeenkomsten voor iedereen in de omgeving over de ontwikkelingen de komende tijd. Meer informatie is te vinden op woneninduet.nl.
P+R Vissers
Dat weten we nog niet precies, maar voor de ontwikkeling van deze locatie gaan we uit de van omgevingsvisie ‘Nijmegen stad in beweging’. Daarin wordt aangegeven dat de stad rond het station wordt verdicht met wonen, werken, onderwijs en dienstverlening. De hoogte en dichtheid van de bebouwing wordt onderzocht. Door de combinatie met het vervoersknooppunt wordt voor het verkeer de nadruk gelegd op fiets- en OV-gebruik. Daarnaast wil de gemeente bij deze ontwikkeling ruimte maken voor de Groene Corridor.
De ontwikkeling zit in de verkenningsfase. De gemeente is gestart met het maken van een ambitiedocument. Daarin komt te staan wat we met een gebied voor ogen hebben. Ook geeft dit aan welke keuzes worden gemaakt bij het oplossen van dilemma’s. Na vaststelling van het ambitiedocument - naar verwachting eind 2024 - wordt er een stedenbouwkundig plan gemaakt waarin een ontwerp voor bebouwing en inpassing P+R en groen wordt gemaakt. Dat plan zal de basis vormen voor het bestemmingsplan dat de bouw mogelijk maakt.
Voorlopig nog niets, omdat nog niet bekend is wanneer de uitvoering start. Naar verwachting is dit op zijn vroegst vanaf 2027. Vissers Meubelen verdwijnt voorlopig dus niet en blijft open voor klanten. Datzelfde geldt voor de P+R- locatie.
De gemeente werkt samen met de NS (eigenaar van de P+R locatie) aan de plannen en ook de eigenaren van Vissers Meubelen, en ProRail zijn hierbij betrokken. Daarnaast betrekken Gemeente en NS de omgeving bij het opstellen van het ambitiedocument en de daarop volgende plannen.
Op 18 april 2023 heeft een bewonersavond plaatsgevonden waarbij bewoners en andere belanghebbenden uit de omgeving zowel hun wensen als oplossingen voor dilemma’s bij de ontwikkeling van de locatie inbrachten.
We koppelen te zijner tijd het concept-ambitiedocument terug aan de deelnemers en de wijk. Daarin geven we aan welke inbreng we wel en niet verwerkt hebben en waarom.
Fietsstraat Koninginnelaan – Nieuwe Nonnendaalseweg
Deze pagina is geeft informatie over het project Fietsstraat-Nieuwe Nonnendaalseweg. Deze wordt aangelegd vanaf De Fresialaan tot de fietsoversteek bij Graafseweg (zie afbeelding projectgebied bij ‘bestanden’). Met dit project wordt een verbindende schakel gemaakt tussen de snelfietsroute Dukenburg-Centrum over de Graafseweg en de westzijde van het station, waar bij de nieuwe Westentree een grote fietsenstalling komt.
Het Schetsontwerp voor de inrichting van de straat vindt u onder ‘Bestanden’
Bij de herinrichting van de Koninginnelaan (en een deel van de Nieuwe Nonnendaalseweg) wordt de rijstrook versmald, komt er meer ruimte voor groen en worden enkel nog langsparkeervakken in gericht. Omdat op dit moment in de Koninginnelaan ook haaksparkeervakken liggen, zal het aantal parkeerplaatsen afnemen bij de aanpassingen.
Voor de herinrichting is nu een Schetsontwerp gemaakt. Dit ontwerp is nog niet definitief. Het Schetsontwerp kunt u zien onder ‘bestanden’ .
Tijdens de informatieavond is wethouder Cilia Daemen geïnterviewd. De belangrijkste vragen tijdens dit interview waren waarom de fietsstraat wordt aangelegd in de Koninginnelaan en Nieuwe Nonnendaalseweg, wat er gaat veranderen en waar bewoners nog over kunnen meebeslissen. Daarna is een presentatie gehouden waarin het Schetsontwerp en impressies werden gepresenteerd.
Ook zijn er tijdens de bijeenkomst nog veel vragen gesteld over de parkeerdruk in het gebied. De prestatie en de parkeerdruk-meting die in mei 2024 is uitgevoerd vindt u onder ‘bestanden’.
Op de informatiebijeenkomst is aan bewoners gevraagd deel te nemen aan de klankbordgroep. De klankboordgroep denkt mee over de invulling van het groen, oversteekplaatsen en verdere inrichting van de fietsstraat. Dit gebeurd in 3 fases: bij het Schetsontwerp (november 2024), Het voorlopig ontwerp (februari 2025 en het definitief ontwerp (mei 2025). In november 2024 zal de eerste bijeenkomst zijn van de klankbordgroep.
De planning van het project
(Schets)ontwerp afronden nu – Q4 2024
Definitief ontwerp en vergunningen Q1-2 2025
Voorbereiding uitvoering Q1 2026
Uitvoering Q1-2 2026 –Q2 2027
Een overzicht met de veelgestelde vragen en de antwoorden vindt u onder ‘Bestanden’. Heeft u andere vragen over het project, dan kunt u een e-mail sturen naar m.van.wageningen@nijmegen.nl
Vijfknoop
De gemeente past de kruising tussen de Koninginnelaan, Tweede Oude Heselaan, Marialaan, Krayenhofflaan en Tunnelweg aan. Dit wordt de Vijfknoop genoemd. De kruising wordt gemakkelijker en veiliger voor fietsers en voetgangers. Het verkeer kan straks beter doorrijden. Motorverkeer kan niet meer via de Tunnelweg de Krayenhofflaan inrijden, daarom wordt naast het Vissers-terrein een nieuwe weg gemaakt. Het hondenveldje verplaatsen we naar de Kauwstraat. Op de oude plek van het hondenveldje maken we een nieuw parkje met waterberging. De Krayenhofflaan wordt een fietsstraat.
De uitvoering is gestart vanaf oktober 2023. De werkzaamheden van het hele project zijn klaar in oktober 2024. We zorgen ervoor dat de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid goed op orde is tijdens de uitvoering.
Op straat is de (gefaseerde) uitvoering zichtbaar. Hierdoor zijn wegen tijdelijk minder goed bereikbaar. De verschillende fases zijn te volgen via de Bouwapp (zie QR-code). De werkzaamheden van het hele project duren tot begin oktober 2024. In de zomer van 2024 gaat de Tunnelweg een aantal weken dicht.
Bij de uitwerking van de plannen zijn direct omwonenden, relevante belangenorganisaties en ondernemers betrokken. Tijdens formele momenten, zoals bij een verkeersbesluit, kunnen belanghebbenden bezwaar maken.