Het station en de sporen ondergaan een grote transformatie in Nijmegen. Deze aanpak is onderverdeeld in een aantal projecten: PHS, Westentree en Station Centrumzijde. 

PHS

Hier komt nog tekst en plaatjes

Westentree

Station Nijmegen krijgt een nieuwe ingang aan de westzijde, direct naast de Tunnelweg. Er komt een klein stationsplein met een Kiss & Ride-plek. Het plein is te bereiken via de Fresiastraat. Langs die straat loopt ook de flauwe hellingbaan. Onder het stationsplein komt een overdekte fietsenstalling met ruim 3.000 plekken. De ingang van de fietsenstalling is aan de Tunnelweg. De eerste 24 uur kun je je fiets gratis stallen. De bus stopt straks naast de ingang van het station aan de Tunnelweg. De perrons zijn te bereiken met trappen en een lift.  

Hoe ziet het gebouw eruit? afbeeldingen

Planning 

  • 2024: voorbereidende werkzaamheden 
  • 2025 zichtbare werkzaamheden buiten 
  • 2028 project gereed 

Aannemer Dura Vermeer bouwt de Westentree in opdracht van ProRail. De Westentree is onderdeel van een groter project met aanpassingen aan het station en de sporen (link naar PHS-onderdeel van deze site) en link naar site ProRail 

Het station (en dus ook de nieuwe Westentree) staat op hooggelegen grond. Deze natuurlijke hoogte is ontstaan in de IJstijd. Het oprukkende ijs duwde de grond omhoog. Zo ontstond een stuwwal. Het station ligt op de uitloper van die stuwwal (de zogenaamde spoelzandwaaier). 

Station Centrumzijde

Komende jaren neemt het aantal gebruikers van het Stationsdistrict toe. De gemeente heeft samen met de Provincie, het ministerie van I&W, ProRail en NS een plan gemaakt voor het verbeteren van de centrumzijde.  Dit gaat over de stationshal, het busstation en de busbaan, de fietsenstallingen, noord-zuid fietsroute, en de openbare ruimte met looproutes tussen de stad en het station.   

We onderzoeken op dit moment de mogelijke oplossingen voor de knelpunten in het gebied. Daarom hebben we nog geen concrete beelden om te laten zien. We kijken naar: 

  • Nieuwe fietsenstalling - Het is belangrijk dat het station goed bereikbaar is voor fietsers. Daarom komt er een nieuwe fietsenstalling voor 7.000 fietsen die goed aansluit op de snelfietsroute.
  • Uitbreiding busstation - Omdat er steeds meer reizigers komen, wordt ook het busstation groter. Er komt een grotere overdekte wachtruimte. De looproute naar het busstation wordt verbeterd en bestaande perrons worden vergroot. Door ruimte te maken voor buslijn 10 (richting de campus van de HAN en de Radboud Universiteit) gaan er zo’n 300 bussen minder voor het station langs rijden.  
  • Openbare ruimte en voorplein - We verbeteren de routes voor voetgangers en fietsers. Op het stationsplein komt zoveel mogelijk groen voor een fijne aankomst en overstap. Met duidelijke, veilige en fijne loop- en fietsroutes ontstaat meer balans tussen de verschillende reizigers in het gebied. 
  • Stationshal - Door de jaren heen zijn er allerlei aanpassingen aan het station gedaan. De uitbreidingen waren nodig om het groeiende aantal reizigers aan te kunnen. Deze aanpassingen zijn niet goed genoeg uitgevoerd waardoor helaas ook een deel van de originele bouwkwaliteit is verloren. Bij het ontwerpen en bouwen van de stationshal willen we de historische bouwkwaliteit op een passende manier terug laten zien.  

De verkenningsfase loopt tot eind 2024. Het is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden buiten beginnen en gereed zijn.